تور قشم

تور ارمنستان ، تور آنتالیا ، تور استانبول ، تور کیش ، تور قشم ، تور مشهد ، تور دبی ، تور مالزی ، تور ترکیه ، تور تایلند ، تور هند ، تور چین ، تور کوش آداسی

تور قشم

تور ارمنستان ، تور آنتالیا ، تور استانبول ، تور کیش ، تور قشم ، تور مشهد ، تور دبی ، تور مالزی ، تور ترکیه ، تور تایلند ، تور هند ، تور چین ، تور کوش آداسی

دیدنی های مشهد

محله چهار باغ مشهد

محله چهارباغ مشهد، از غرب به خیابان آزادی و ضلع شرقی مجموعه تجاری بازار مرکزی آستان قدس و کوچه تلفن‌خانه و از شمال به بالاخیابان، کوچه چهارباغ و کاروان‌سرای ملک محدود می‌باشد. قسمت شرقی آن تا کوچه ملک و بازار سنگ‌تراش‌ها (تخریب شده تا سال ۷۴) امتداد دارد. همچنین قسمت جنوبی محله تا بازار بزرگ و مسجد ازبک‌ها (۷۲تن)، کوچه ارگ و کوچه شوکت‌الدوله و کوچه پنجه (خیابان خسروی‌نو) امتداد دارد.این محله تا اوایل دهه ۲۰ از محلات درجه یک مشهد بود و از آن به بعد اقبال محله به افول گرایید و منازل اشراف به محله ارگ، کوچه عدلیه، چهارطبقه، خیابان جنت و خیابان جم انتقال یافت.علت شهرت محله به این نام، به واسطه درختکاری چهارردیفه بالاخیابان به سبکهتل مشهد مرداد 98 چهارباغ اصفهان نبوده است. چرا که به طور قطع قدمت چهارباغ مشهد بیش از چهارباغ اصفهان بوده و به دوره تیموری برمی‌گردد و یکی از جاذبه های گردشگری تور مشهداست. در این محدوده که در ابتدا محله اشرافی‌نشین شهر به حساب می‌آمده، منازل اعیان‌نشین با اندرونی و اطاق‌های بزرگ که تنبی (tenebi) گفته می‌شد قرار داشته که در اواخر بیشتر برای عروسی، مجالس عمومی و روضه‌خوانی ایام سوگواری به کار می‌رفت. این منازل دارای درختان فراوان مثمر و غیرمثمر با حوض و حوض‌خانه، درشکه‌خانه و اصطبل بود.این محله در دوران‌های مختلف و تا قبل از رونق گرفتن محلات جدید، محل استقرار حاکم شهر به حساب می‌آمد.این محله یکی از محلات اشرافی قدیم مشهد به حساب می آمده که می توان از برخی نامهای کوچه ها به این نتیجه رسید.کوچه هایی مانند شوکت الدوله ، حاج محمود هراتی ، در این محله بناهایی وجود دارد که دارای اهمیت هستند.

 

محله چهار باغ مشهد


موزه آب مشهد

این موزه توسط اداره آب منطقه‌ای خراسان مشهد در 12 بهمن 1378 افتتاح شده است بررسی، شناخت و معرفی سازه‌های آبی قدیمی استان نظیر سدها، قنوات، قنات‌های قدیمی شهرستان گناباد با قدمت 2500 ساله، آب انبارها، یخدان‌ها، پل بندهها، شیوه‌های آبیاری سنتی، معرفی سیر پیشرفت صنعت آب از گذشته تاب ه حال طرح مردم شناسی آب و جمع‌آوری اطلاعات و مستندات و فرهنگ سنتی آب و آبیاری خراسان از اهداف تشکیل این موزه است. در این موزه ابزار و ادات قدیمی و معاصر مرتبط با آب نظیر فنجان آندازه‌گیری آب، خمره‌های آب شرب لوله‌های انتقال آب، ماکت سدها، تصاویر مختلفی از آب انبارها و .. به نمایش درآمده سات این گنجینه دارای کتابخانه نیز می‌باشد. این مکان از جمله جاذبه های گردشگری تور مشهد می باشد.

 

موزه آب مشهد

 

موزه آب مشهد


روستای جاغرق مشهد

یکی از بهترین تفریحات مشهد گردشگاه جاغرق مشهد است . در واقع هتل مشهد شهریور 98 جاغرق روستایی ییلاقی در ۲۱ کیلومتری شمال غربی مشهد است. این روستا در ۷ کیلومتری جنوب غربی طرقبه واقع شده است.گردشگاه جاغرق مشهد دارای آب و هوایی کوهستانی است و دارای باغ‌های میوه و دره‌های سرسبز و پرآب می‌باشد. در این منطقه اقامت‌گاه‌ها و رستوران‌هایی برای گردشگران تور مشهد ایجاد شده است. بنا به قولی قدمت روستای جاغرق مشهد به پیش از اسلام می‌رسد. آب و هوای آن معتدل کوهستانی است که وجود باغات میوه و ارتفاعات و دره‌های پوشیده از گیاه و چشم‌اندازهای زیبا و جذابیت خاصی به این دره ییلاقی بخشیده است.گردشگاه جاغرق مشهد علاوه بر رودخانه فصلی دارای چندین رشته قنات و یک چشمه و آبشارهای متعدد است که در حاشیه آن رستوران‌هایی برای استراحت گردشگران ایجاد شده است. ارتفاع این منطقه از سطح دریا ۱۵۰۰ متر می‌باشد و بلندی‌های آن مناسب صعود برای تیم‌های کوهنوردی است.

 

روستای جاغرق مشهد

 

روستای جاغرق مشهد

 


موزه نان مشهد

در آبان ماه ۱۳۹۰ اولین موزه نان در مشهد افتتاح شد. این موزه نخستین موزه تخصصی در ایران و خاورمیانه به شمار می‌آید. متولی این موزه بخش خصوصی و یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های انواع نان صنعتی در خاورمیانه است.در موزه نان مراحل تهیه آرد شامل بذرافشانی ، گندم چینی ، خرمن‌کوبی ، ابزار تهیه نان شامل دستاس ، آسیاب آبی ، آسیاب بادی ، شیوه پخت نان ، انواع نان شامل سنگک ، نان تنوری ساج و نان تنوری سفال هم ‌چنین رقص اپر که یکی از آیین های خراسانی است و منطبق با باورهای زراعی مردم منطقه است ، برای بازدید کنندگان تور کیش و مسافران تور مشهد به نمایش گذاشته شده است.

 

موزه نان مشهد

 

موزه نان مشهد

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.